Δευτέρα 23 Απριλίου 2012

«Αναταράξεις» για τις αεροπορικές εταιρείες

Το πρώτο τρίμηνο του 2012 συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2008 που ήταν η τελευταία «καλή χρονιά» για τις αερομεταφορές στην χώρα μας, η μείωση της επιβατικής κίνησης των αεροπορικών εταιρειών έφτασε το 35% ενώ την ίδια στιγμή η μείωση των εσόδων κυμάνθηκε μεταξύ του 45% και 50%! Η μεγαλύτερη «απώλεια» παρατηρείται στους επιβάτες εσωτερικού δικτύου που ξεπερνά το 10% ενώ στο εξωτερικό η μείωση επιβατικής κίνησης σε σχέση με το 2011 περιορίζεται στο 6%.


Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ», οι δύο μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους (Easy-Jet, Ryanair) εκτιμούν πως το 2012 θα αυξήσουν τις πτήσεις τους τουλάχιστον την καλοκαιρινή περίοδο κατά 63,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011, προγραμματίζοντας 10.524 πτήσεις έναντι 6.420 πτήσεων πέρσι, αν βέβαια και οι κρατήσεις κινηθούν με ανοδικούς ρυθμούς.

Ευρωπαϊκή Ενωση
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας είναι τα υψηλά τέλη αεροδρομίων και ιδιαίτερα του αεροδρομίου της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος».

 

Δεν είναι τυχαίο ότι στο τέλος Μαρτίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την Πολωνία και την Ελλάδα να ολοκληρώσουν τα μέτρα που απαιτούνται για τη μεταφορά στο εθνικό τους δίκαιο των κανόνων της Ε.Ε. που διασφαλίζουν ότι τα αερολιμενικά τέλη είναι διαφανή και αμερόληπτα. Σκοπός των κανόνων αυτών είναι να αποφευχθεί η υπέρμετρη χρέωση των επιβατών που ταξιδεύουν αεροπορικώς στην Ε.Ε. Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης βάσει των «ενωσιακών διαδικασιών επί παραβάσει». Εάν τα εν λόγω κράτη-μέλη δεν ενημερώσουν την Επιτροπή εντός δύο μηνών για τα υπόλοιπα μέτρα που οφείλουν να λάβουν ώστε να συμμορφωθούν πλήρως προς τη νομοθεσία της Ε.Ε. ως προς το θέμα αυτό, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σύμφωνα με την οδηγία για τα αερολιμενικά τέλη, η οποία εκδόθηκε το Μάρτιο του 2009, απαιτείται από τα κράτη-μέλη να θεσπίσουν νόμους ώστε να εξασφαλιστεί ότι τα αερολιμενικά τέλη που επιβάλλονται στις αεροπορικές εταιρείες στους κύριους αερολιμένες της Ε.Ε. υπολογίζονται σύμφωνα με τις αρχές της διαφάνειας, της διαβούλευσης και της μη διάκρισης, όπως ορίζεται στις πολιτικές που συμφωνήθηκαν από τη Διεθνή Οργάνωση Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ). Τα τέλη αυτά καταβάλλονται από τις αεροπορικές εταιρείες για τη χρήση των διαδρόμων αεροδρομίων και περιλαμβάνουν τα τέλη επιβατών για την κάλυψη του κόστους της υποδομής των αεροσταθμών.

Τα αερολιμενικά τέλη αποτελούν σημαντικό μέρος των δαπανών των αεροπορικών εταιρειών και επιβαρύνουν τελικά το επιβατικό κοινό, καθότι περιλαμβάνονται στην τιμή του εισιτηρίου. Η οδηγία ορίζει ότι οι αερολιμενικές αρχές πρέπει να διαβουλεύονται με τις αεροπορικές εταιρείες για τα τέλη που επιβάλλουν και να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τις δαπάνες που απορρέουν από την παροχή των υπηρεσιών που συνδέονται με τις εν λόγω επιβαρύνσεις. Επιπλέον, τα κράτη-μέλη υποχρεούνται να ορίσουν μια ανεξάρτητη αρχή που θα αποφαίνεται στις περιπτώσεις διένεξης μεταξύ αερολιμένων και αεροπορικών εταιρειών σχετικά με τα αερολιμενικά τέλη.

Η Πολωνία και η Ελλάδα έχουν μέχρι στιγμής μεταφέρει μόνο εν μέρει την οδηγία, αν και είχαν κληθεί να τη μεταφέρουν πλήρως το αργότερο μέχρι τις 15 Μαρτίου του 2011.

Η Ελλάδα έχει ορίσει εθνική εποπτική αρχή, αλλά δεν έχει ακόμη μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος του διατακτικού της οδηγίας ώστε να παράγει η οδηγία αποτελέσματα.

Μέχρι σήμερα, 22 κράτη-μέλη έχουν κοινοποιήσει την πλήρη μεταφορά της οδηγίας και η Επιτροπή έχει προσφύγει κατά τριών ακόμη κρατών-μελών που δεν έχουν μεταφέρει στο εθνικό τους δίκαιο καμία διάταξη της οδηγίας (βλ. IP/11/1410 της 24/11/2011).

Εάν η οδηγία δεν μεταφερθεί δεόντως στη νομοθεσία των κρατών-μελών, οι επιβάτες θα καταβάλλουν υψηλότερα αερολιμενικά τέλη τόσο για τις πτήσεις εντός της Ε.Ε. όσο και για τις πτήσεις που αναχωρούν από αερολιμένες της Ε.Ε. προς προορισμούς μεγάλων αποστάσεων.

Εκσυγχρονισμός
Σε... «λίφτινγκ» των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας προχωρεί η κυβέρνηση με στόχο τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση των υποδομών του ενόψει της ιδιωτικοποίησής τους το τέταρτο τρίμηνο του 2012.

Στα αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση, όπως είναι της Θεσσαλονίκης, των Χανίων, του Ηρακλείου, της Πάρου, της Κω, πραγματοποιούνται σημαντικά έργα αναβάθμισης με ορίζοντα ολοκλήρωσης από το 2012 έως και το 2015.

Σύμφωνα με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, έως το 2014 θα παραδοθεί η επέκταση του νέου αεροδιαδρόμου του αεροδρομίου «Μακεδονία», προϋπολογισμού 167 εκατ. ευρώ, καθώς και ο καινούριος αεροσταθμός του αεροδρομίου Σκιάθου, προϋπολογισμού 18,5 εκατ. ευρώ.

Στον Κρατικό Αερολιμένα Κω «Ιπποκράτης» δημοπρατείται το έργο της επέκτασής του, προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ, ενώ εντός του Απριλίου αναμένεται να δημοπρατηθεί το έργο κατασκευής νέου αεροσταθμού προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ.

Το 2013 ολοκληρώνεται η αναβάθμιση στη Χίο

Εργα στα αεροδρόμια Ρόδου και Χανίων

Στον Κρατικό Αερολιμένα Ρόδου «Διαγόρας» συνεχίζεται το έργο αναβάθμισης του Πυροσβεστικού Σταθμού, προϋπολογισμού 1,4 εκατ. ευρώ, ενώ η εγκατάσταση των δύο ανελκυστήρων και της ηλεκτρικής κλίμακας προϋπολογισμού 200.000 ευρώ αναμένεται να είναι έτοιμη μέσα στον Απρίλιο. Τέλος, το έργο της αναβάθμισης του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται να δημοπρατηθεί τον Ιούλιο του 2012 ενώ έως το Φθινόπωρο, θα έχει παραδοθεί και η νέα πίστα, συνολικού κόστους 5 εκατ. ευρώ.

Επίσης εγκρίθηκε η κατασκευή του έργου «Νέο πεδίο ελιγμών κρατικού αερολιμένα Πάρου», προϋπολογισμού 23,2 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Στο τεχνικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η κατασκευή νέου διαδρόμου μήκους 1.400 μ. και πλάτους 45 μ., η κατασκευή δύο συνδετήριων τροχοδρόμων και δαπέδου στάθμευσης 200Χ130 μ. καθώς και η κατασκευή περιμετρικής και υπηρεσιακής οδού 4.130 μ. και 790 μ., αντίστοιχα.

Διαγωνισμός
Επίσης έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση και επέκταση του αεροδρομίου των Χανίων, προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ, με τη χρηματοδότηση να προέρχεται από το ΕΣΠΑ και χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσής του το 2015. Το έργο επέκτασης του αερολιμένα «Γ. Δασκαλογιάννης» περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την επέκταση του αεροσταθμού, συνολικής επιφάνειας 17.000 τετραγωνικών μέτρων, σε τρία επίπεδα, την κατασκευή νέου πύργου ελέγχου αεροσκαφών, 1.500 τ.μ. και την αναδιαρρύθμιση και αναβάθμιση των χώρων του υφιστάμενου σταθμού.

Το 2013, σύμφωνα με την ΥΠΑ, θα έχουν ολοκληρωθεί και τα έργα στο αεροδρόμιο της Χίου, προϋπολογισμού 2,8 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνουν επεκτάσεις στο κτίριο, αναδιαρρύθμιση της αίθουσας διακίνησης επιβατών, βελτίωση των εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης κοινού με εγκαταστάσεις ΑΜΕΑ. Ο τερματικός σταθμός, μετά την ολοκλήρωση των έργων, εκτιμάται ότι θα έχει δυνατότητα εξυπηρέτησης 250 επιβατών.

πηγή: Ημερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου