Η Ryanair ζήτησε να δοθεί τέλος στις διακρίσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απέναντι στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κομίστρου (και την συνακόλουθη «προτίμηση» προς τους εθνικούς αερομεταφορείς).
Αφορμή για την συγκεκριμένη κίνηση αποτέλεσε η κίνηση της Επιτροπής, της εκ νέου απαγόρευσης για την κράτηση πτήσεων αεροπορικών εταιρειών χαμηλού ναύλου ή επιστροφής των εξόδων ταξιδίου προς/ από το αεροδρόμιο Charleroi των Βρυξελλών.
Η Ryanair κατηγόρησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι ψεύδεται σχετικά με την μη ύπαρξη της συγκεκριμένης οδηγίας όταν, ανώνυμα, διέψευσε για την ύπαρξη τέτοιας πολιτικής καθοδήγησης. Σε συνέντευξη τύπου στις Βρυξέλλες η εταιρεία έδωσε στη δημοσιότητα αντίγραφα των e-mails που έλαβε από το ταξιδιωτικό πρακτορείο της Ένωσης (Amex), όπου ξεκάθαρα διατυπώνεται: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν μας επιτρέπει να κλείσουμε πτήσεις χαμηλού κόστους, οπότε μπορούμε μόνο να οργανώσουμε τις μεταφορές από/ προς το αεροδρόμιο Zaventem των Βρυξελλών». Επιπλέον, δόθηκε στη δημοσιότητα επιστολή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Διεύθυνση Διοίκησης και Πληρωμών) όπου δηλώνεται καθαρά: «Είναι αλήθεια ότι οι όροι της παρούσας σύμβασης εμποδίζουν την Amex από την κράτηση εισιτηρίων σε εταιρείες αερομεταφορών “χαμηλού κόστους”».
Η Ryanair κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξηγήσει γιατί (όταν κηρύσσει λιτότητα στα Ευρωπαϊκά κράτη και τους πολίτες τους, ενώ η ίδια είναι ανίκανη να εξισορροπήσει τον δικό της προϋπολογισμό) το πρακτορείο ταξιδίων που χρησιμοποιεί «εμποδίζεται» από την κράτηση εισιτηρίων σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, κίνηση που θα γλίτωνε εκατομμύρια ευρώ από τους φορολογούμενους της Ένωσης, ενώ παράλληλα θα υπήρχε και κέρδος από τον χαμένο χρόνο (σ.σ. επειδή οι χαμηλού κόστους εταιρείες είναι περισσότερο ακριβείς στα δρομολόγιά τους σε σχέση με τους εθνικούς αερομεταφορείς, όπως υποστηρίζει η Ryanair).
Η Ryanair θεωρεί ότι οι απαγορεύσεις της Επιτροπής ενάντια στους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, γενικότερα, όπως το πρόσφατο παράδειγμα και προς την ίδια, ειδικότερα, αποδεικνύεται και από μια σειρά γεγονότων:
1) Η Επιτροπή απαγορεύει τις κρατήσεις στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, ενώ συγχρόνως σπαταλά χρόνο και χρήμα των φορολογουμένων χρησιμοποιώντας υψηλού κόστους εθνικούς αερομεταφορείς, στους οποίους οι καθυστερήσεις είναι συχνό φαινόμενο.
2) Το ταξιδιωτικό γραφείο της Επιτροπής αρνείται να οργανώσει παραλαβές από το αεροδρόμιο Charleroi των Βρυξελλών, υποστηρίζοντας ότι μπορεί να το πράξει μόνο από το ακριβότερο σε ναύλους Zaventem της βελγικής πρωτεύουσας.
3) Η Επιτροπή έχει, κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων, «σφραγίσει» μια σειρά συγχωνεύσεων και κοινοπραξιών ανάμεσα σε εθνικούς αερομεταφορείς όπως Air France/KLM/Alitalia, Lufthansa/SN Brussels/Austrian και BA/Iberia/BMI, οι οποίες αντιπροσωπεύουν άνω του 50% των ενδοκοινοτικών αεροπορικών ταξιδιών. Την ίδια στιγμή η Επιτροπή απαγόρευσε το 2006 την προσφορά της Ryanair για την Aer Lingus, όταν η τελευταία αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 1% των αεροπορικών μετακινήσεων στην Ευρώπη.
4) Η Επιτροπή έχει αγνοήσει επανειλημμένα, κραυγαλέα, τις κρατικές ενισχύσεις προς τους εθνικούς αερομεταφορείς (όπως για παράδειγμα στις περιπτώσεις των Air France και Alitalia), έχει αποφανθεί ότι όντως υφίσταται θέμα κρατικής ενίσχυσης, ωστόσο οι αερομεταφορείς δεν έχουν υποχρεωθεί να επιστρέψουν τις παράνομες ενισχύσεις.
5) Ενώ η Επιτροπή αγνοεί επανειλημμένα τις κρατικές ενισχύσεις προς εθνικούς αερομεταφορείς, την ίδια στιγμή διερευνά 16 διαφορετικές συμφωνίες με αεροδρόμια της Ryanair, παρά το γεγονός ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (το 2008) απέρριψε τους ισχυρισμούς της Επιτροπής περί κρατικών ενισχύσεων στην περίπτωση του Charleroi. Έτσι, παρά την αποτυχία να ασκήσουν έφεση στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η Διεύθυνση Ανταγωνισμού άνοιξε εκ νέου την υπόθεση του αεροδρομίου Charleroi, παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο αεροδρόμιο έχει πλέον αναπτυχθεί εξυπηρετώντας σήμερα 6 εκατ. επιβάτες ετησίως.
6) Ο Κανονισμός EU261 της Επιτροπής, ο οποίος ορίζει το μέγιστο ποσό συνδυαστικού κόστους ανά ημέρα στα 250-400 ευρώ, σαφώς ευννοεί τους εθνικούς αερομεταφορείς, των οποίων οι μέσοι ναύλοι είναι σημαντικά υψηλότεροι από αυτό το ποσό, ενώ αντίθετα ο μέσος όρος των ναύλων στις εταιρείες χαμηλού κόστους είναι κλάσμα του προβλεπόμενου. Οι ισοδύναμοι Κανονισμοί της Επιτροπής για τον ανταγωνισμό στις επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων, πλοίων και σιδηροδρόμων συνδέουν αυτές τις αντισταθμιστικές πληρωμές που καταβάλλονται με την τιμή του εισιτηρίου.
Στόχος της Ryanair είναι η συνέχιση της εκστρατείας αναμόρφωσης του Κανονισμού EU261 που θα μπορούσε να συνδέσει κάθε πληρωμή, που καταβάλλεται στο αεροπορικό εισιτήριο να επιλέγεται από κάθε επιβάτη κατά τη στιγμή της κράτησης.
Η Ryanair κατηγόρησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι ψεύδεται σχετικά με την μη ύπαρξη της συγκεκριμένης οδηγίας όταν, ανώνυμα, διέψευσε για την ύπαρξη τέτοιας πολιτικής καθοδήγησης. Σε συνέντευξη τύπου στις Βρυξέλλες η εταιρεία έδωσε στη δημοσιότητα αντίγραφα των e-mails που έλαβε από το ταξιδιωτικό πρακτορείο της Ένωσης (Amex), όπου ξεκάθαρα διατυπώνεται: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν μας επιτρέπει να κλείσουμε πτήσεις χαμηλού κόστους, οπότε μπορούμε μόνο να οργανώσουμε τις μεταφορές από/ προς το αεροδρόμιο Zaventem των Βρυξελλών». Επιπλέον, δόθηκε στη δημοσιότητα επιστολή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Διεύθυνση Διοίκησης και Πληρωμών) όπου δηλώνεται καθαρά: «Είναι αλήθεια ότι οι όροι της παρούσας σύμβασης εμποδίζουν την Amex από την κράτηση εισιτηρίων σε εταιρείες αερομεταφορών “χαμηλού κόστους”».
Η Ryanair κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξηγήσει γιατί (όταν κηρύσσει λιτότητα στα Ευρωπαϊκά κράτη και τους πολίτες τους, ενώ η ίδια είναι ανίκανη να εξισορροπήσει τον δικό της προϋπολογισμό) το πρακτορείο ταξιδίων που χρησιμοποιεί «εμποδίζεται» από την κράτηση εισιτηρίων σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, κίνηση που θα γλίτωνε εκατομμύρια ευρώ από τους φορολογούμενους της Ένωσης, ενώ παράλληλα θα υπήρχε και κέρδος από τον χαμένο χρόνο (σ.σ. επειδή οι χαμηλού κόστους εταιρείες είναι περισσότερο ακριβείς στα δρομολόγιά τους σε σχέση με τους εθνικούς αερομεταφορείς, όπως υποστηρίζει η Ryanair).
Η Ryanair θεωρεί ότι οι απαγορεύσεις της Επιτροπής ενάντια στους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, γενικότερα, όπως το πρόσφατο παράδειγμα και προς την ίδια, ειδικότερα, αποδεικνύεται και από μια σειρά γεγονότων:
1) Η Επιτροπή απαγορεύει τις κρατήσεις στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, ενώ συγχρόνως σπαταλά χρόνο και χρήμα των φορολογουμένων χρησιμοποιώντας υψηλού κόστους εθνικούς αερομεταφορείς, στους οποίους οι καθυστερήσεις είναι συχνό φαινόμενο.
2) Το ταξιδιωτικό γραφείο της Επιτροπής αρνείται να οργανώσει παραλαβές από το αεροδρόμιο Charleroi των Βρυξελλών, υποστηρίζοντας ότι μπορεί να το πράξει μόνο από το ακριβότερο σε ναύλους Zaventem της βελγικής πρωτεύουσας.
3) Η Επιτροπή έχει, κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων, «σφραγίσει» μια σειρά συγχωνεύσεων και κοινοπραξιών ανάμεσα σε εθνικούς αερομεταφορείς όπως Air France/KLM/Alitalia, Lufthansa/SN Brussels/Austrian και BA/Iberia/BMI, οι οποίες αντιπροσωπεύουν άνω του 50% των ενδοκοινοτικών αεροπορικών ταξιδιών. Την ίδια στιγμή η Επιτροπή απαγόρευσε το 2006 την προσφορά της Ryanair για την Aer Lingus, όταν η τελευταία αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 1% των αεροπορικών μετακινήσεων στην Ευρώπη.
4) Η Επιτροπή έχει αγνοήσει επανειλημμένα, κραυγαλέα, τις κρατικές ενισχύσεις προς τους εθνικούς αερομεταφορείς (όπως για παράδειγμα στις περιπτώσεις των Air France και Alitalia), έχει αποφανθεί ότι όντως υφίσταται θέμα κρατικής ενίσχυσης, ωστόσο οι αερομεταφορείς δεν έχουν υποχρεωθεί να επιστρέψουν τις παράνομες ενισχύσεις.
5) Ενώ η Επιτροπή αγνοεί επανειλημμένα τις κρατικές ενισχύσεις προς εθνικούς αερομεταφορείς, την ίδια στιγμή διερευνά 16 διαφορετικές συμφωνίες με αεροδρόμια της Ryanair, παρά το γεγονός ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (το 2008) απέρριψε τους ισχυρισμούς της Επιτροπής περί κρατικών ενισχύσεων στην περίπτωση του Charleroi. Έτσι, παρά την αποτυχία να ασκήσουν έφεση στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η Διεύθυνση Ανταγωνισμού άνοιξε εκ νέου την υπόθεση του αεροδρομίου Charleroi, παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο αεροδρόμιο έχει πλέον αναπτυχθεί εξυπηρετώντας σήμερα 6 εκατ. επιβάτες ετησίως.
6) Ο Κανονισμός EU261 της Επιτροπής, ο οποίος ορίζει το μέγιστο ποσό συνδυαστικού κόστους ανά ημέρα στα 250-400 ευρώ, σαφώς ευννοεί τους εθνικούς αερομεταφορείς, των οποίων οι μέσοι ναύλοι είναι σημαντικά υψηλότεροι από αυτό το ποσό, ενώ αντίθετα ο μέσος όρος των ναύλων στις εταιρείες χαμηλού κόστους είναι κλάσμα του προβλεπόμενου. Οι ισοδύναμοι Κανονισμοί της Επιτροπής για τον ανταγωνισμό στις επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων, πλοίων και σιδηροδρόμων συνδέουν αυτές τις αντισταθμιστικές πληρωμές που καταβάλλονται με την τιμή του εισιτηρίου.
Στόχος της Ryanair είναι η συνέχιση της εκστρατείας αναμόρφωσης του Κανονισμού EU261 που θα μπορούσε να συνδέσει κάθε πληρωμή, που καταβάλλεται στο αεροπορικό εισιτήριο να επιλέγεται από κάθε επιβάτη κατά τη στιγμή της κράτησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου