Καίριο πλήγμα στην ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς κρουαζιέρας ενδέχεται να αποδειχθεί το ναυάγιο στο Τζίλιο
του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia, συμφερόντων της ιταλικής Costa
Cruises, που αποτελεί θυγατρική της Carnival Cοrp., επισημαίνουν
μιλώντας στο Capital.gr παράγοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Το πρόβλημα εστιάζεται τόσο στις πιέσεις για νέες ρυθμίσεις που αναμένεται να το συνοδεύσουν -αυτό όπως και κάθε άλλο ναυάγιο- όσο και στο γεγονός ότι η τραγωδία σημειώνεται στο πρώτο τρίμηνο, περίοδος κατά την οποία γίνονται οι κρατήσεις για τουλάχιστον το 30% των θέσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της συμβουλευτικής William Blair & Co που παρακολουθεί την αγορά διεθνώς.
Ακόμα περισσότερο όμως για την Ελλάδα οι τεράστιες επιβαρύνσεις που το ναυάγιο φέρνει για την Carnival Cοrp, ανεξαρτήτως ασφαλιστικής κάλυψης, θέτουν εν αμφιβόλω την δέσμευσή της να προχωρήσει σε επενδύσεις στην χώρα και να χρησιμοποιήσει ως home port το Ηράκλειο της Κρήτης.
Κακή δημοσιότητα
«Πέραν του γεγονότος ότι κάθε ναυτικό ατύχημα είναι αυτονόητα κακή είδηση για την ναυτιλία εν γένει στην περίπτωση της κρουαζιέρας πλήττει την ελκυστικότητα της ως καταναλωτικού προϊόντος», επισημαίνει στο Capital.gr υψηλόβαθμο στέλεχος επιχείρησης του κλάδου. «Πολλοί συνταξιούχοι ή και άλλες κοινωνικές κατηγορίες θα επιλέξουν ασφαλέστερες διακοπές πλήττοντας το σύνολο του κλάδου» τονίζει.
Υπενθυμίζεται πως στελέχη της μεγαλύτερης εταιρείας κρουαζιέρας στον πλανήτη, της αμερικανικής Carnival που εδρεύουν στο Λονδίνο δήλωναν προ μηνός πως για το 2012 είναι ήδη πολύ αργά για επιθετική αύξηση της ελληνικής τουριστικής αγοράς, τουλάχιστον για την επόμενη χρονιά.
«Όψιμες κραυγές»
Αναφορικά με τα ρυθμιστικά ζητήματα που θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν το «ελληνικό στοίχημα» για την κρουαζιέρα, νομικοί κύκλοι που ασχολούνται και με την ναυτιλία υπογραμμίζουν πως «κάθε μεγάλο ναυάγιο φέρνει και μεγάλους τίτλους και μαζί με αυτούς και όψιμες εκκλήσεις πολιτικών που σπεύδουν να αδράξουν την ευκαιρία προβολής» για νέα κανονιστικά πλαίσια, οι οποίες μάλιστα τείνουν να υπερθεματίζουν (π.χ. δημιουργία συνεγγυητικών ταμείων που επιβαρύνουν τον ιδιωτικό τομέα με αμφίβολη λειτουργικότητα, νέους κανονισμούς ασφαλείας αντί να εφαρμοστούν καλύτερα οι ήδη υπάρχοντες κλπ) δημιουργώντας αβεβαιότητα στην αγορά. Αυτό μεταφράζεται, εννέα στις δέκα φορές, σε αναβολή αν όχι αναστολή επενδύσεων.
Χαλάει το deal στην Κρήτη;
Οι κυκλικές κρουαζιέρες (home porting) είναι το μέλλον για την Ελλάδα και πολλά έχουν επενδυθεί στην κατεύθυνση αυτή, ενώ και το νέο επενδυτικό του ΟΛΠ έχει αυτή τη στρατηγική να υπηρετήσει. Στο λιμάνι του Ηρακλείου έχει κλεισθεί συμφωνία με την συνδεδεμένη με την Carnival, Costa Cruises, την ιδιοκτήτρια του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου, για να κάνει home port το νησί από τα μέσα του έτους.
Η συμφωνία αυτή, αν και δεν έχει ασφαλώς χαρακτήρα αποκλειστικότητας, βρίσκεται πλέον υπό επανεξέταση αφού όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες τα κόστη που θα φέρει το ναυάγιο σε συνδυασμό με τις επενδύσεις σε επικοινωνία για την αποκατάσταση της φήμης της εταιρείας θα στρέψουν αλλού την προσπάθεια του ανθρώπινου δυναμικού της.
Θα πρέπει επίσης να εξακριβωθούν οι προθέσεις, υπό τις νέες συνθήκες, της Royal Caribbean, η οποία έχει δηλώσει επισήμως στην ελληνική κυβέρνηση πως θέλει να επενδύσει σε υποδομές στο Ηράκλειο, τοποθετώντας στην οικονομία του νησιού, όπως ισχυρίζονται τα στελέχη της, 60 εκατομμύρια ευρώ.
Who is who
Για την Costa Cruises που έχει την έδρα της στην Γένοβα της Ιταλίας οι εξελίξεις θα είναι ραγδαίες. Η Costa Cruises είναι ένα από τα brands του επιχειρηματία Micky Arison, ο οποίος ηγείται της πολυμετοχικής Carnival Corp. Η Carnival είναι η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου στον πλανήτη με περισσότερα από 100 πλοία. Η θυγατρική της Costa Cruises ήλεγχε μέχρι αυτό το σαββατοκύριακο 15 και στο εξής 14 κρουαζιερόπλοια, ενώ έχει δύο ακόμα υπό ναυπήγηση τα οποία αναμένεται να παραδοθούν αργότερα φέτος. Η ετήσια λειτουργία της Costa στηρίζεται από 1,5 εκατομμύριο πελάτες ενώ απασχολεί στην θάλασσα και στην ξηρά σχεδόν 20.000 άτομα.
Πάνω από τα $600 εκατ. ο λογαριασμός
Η κάλυψη για αστική και άλλες ευθύνες (protection and indemnity) του στόλου της Carnival Corp παρέχεται από την Steamship Mutual και την Standard. Όμως σύμφωνα με παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς έχει απαλλαγή στα 10 εκατομμύρια που σημαίνει ότι τόσα θα βάλει, κατ’ ελάχιστον, από την τσέπη της.
Η αξία του πλοίου Costa Concordia είναι ασφαλισμένη με τον όμιλο RSA του Λονδίνου, την πρώην Royal & Sun Alliance, και το ασφαλισμένο κεφάλαιο είναι της τάξης των 600 εκατομμυρίων δολαρίων.
Το πρόβλημα εστιάζεται τόσο στις πιέσεις για νέες ρυθμίσεις που αναμένεται να το συνοδεύσουν -αυτό όπως και κάθε άλλο ναυάγιο- όσο και στο γεγονός ότι η τραγωδία σημειώνεται στο πρώτο τρίμηνο, περίοδος κατά την οποία γίνονται οι κρατήσεις για τουλάχιστον το 30% των θέσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της συμβουλευτικής William Blair & Co που παρακολουθεί την αγορά διεθνώς.
Ακόμα περισσότερο όμως για την Ελλάδα οι τεράστιες επιβαρύνσεις που το ναυάγιο φέρνει για την Carnival Cοrp, ανεξαρτήτως ασφαλιστικής κάλυψης, θέτουν εν αμφιβόλω την δέσμευσή της να προχωρήσει σε επενδύσεις στην χώρα και να χρησιμοποιήσει ως home port το Ηράκλειο της Κρήτης.
Κακή δημοσιότητα
«Πέραν του γεγονότος ότι κάθε ναυτικό ατύχημα είναι αυτονόητα κακή είδηση για την ναυτιλία εν γένει στην περίπτωση της κρουαζιέρας πλήττει την ελκυστικότητα της ως καταναλωτικού προϊόντος», επισημαίνει στο Capital.gr υψηλόβαθμο στέλεχος επιχείρησης του κλάδου. «Πολλοί συνταξιούχοι ή και άλλες κοινωνικές κατηγορίες θα επιλέξουν ασφαλέστερες διακοπές πλήττοντας το σύνολο του κλάδου» τονίζει.
Υπενθυμίζεται πως στελέχη της μεγαλύτερης εταιρείας κρουαζιέρας στον πλανήτη, της αμερικανικής Carnival που εδρεύουν στο Λονδίνο δήλωναν προ μηνός πως για το 2012 είναι ήδη πολύ αργά για επιθετική αύξηση της ελληνικής τουριστικής αγοράς, τουλάχιστον για την επόμενη χρονιά.
«Όψιμες κραυγές»
Αναφορικά με τα ρυθμιστικά ζητήματα που θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν το «ελληνικό στοίχημα» για την κρουαζιέρα, νομικοί κύκλοι που ασχολούνται και με την ναυτιλία υπογραμμίζουν πως «κάθε μεγάλο ναυάγιο φέρνει και μεγάλους τίτλους και μαζί με αυτούς και όψιμες εκκλήσεις πολιτικών που σπεύδουν να αδράξουν την ευκαιρία προβολής» για νέα κανονιστικά πλαίσια, οι οποίες μάλιστα τείνουν να υπερθεματίζουν (π.χ. δημιουργία συνεγγυητικών ταμείων που επιβαρύνουν τον ιδιωτικό τομέα με αμφίβολη λειτουργικότητα, νέους κανονισμούς ασφαλείας αντί να εφαρμοστούν καλύτερα οι ήδη υπάρχοντες κλπ) δημιουργώντας αβεβαιότητα στην αγορά. Αυτό μεταφράζεται, εννέα στις δέκα φορές, σε αναβολή αν όχι αναστολή επενδύσεων.
Χαλάει το deal στην Κρήτη;
Οι κυκλικές κρουαζιέρες (home porting) είναι το μέλλον για την Ελλάδα και πολλά έχουν επενδυθεί στην κατεύθυνση αυτή, ενώ και το νέο επενδυτικό του ΟΛΠ έχει αυτή τη στρατηγική να υπηρετήσει. Στο λιμάνι του Ηρακλείου έχει κλεισθεί συμφωνία με την συνδεδεμένη με την Carnival, Costa Cruises, την ιδιοκτήτρια του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου, για να κάνει home port το νησί από τα μέσα του έτους.
Η συμφωνία αυτή, αν και δεν έχει ασφαλώς χαρακτήρα αποκλειστικότητας, βρίσκεται πλέον υπό επανεξέταση αφού όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες τα κόστη που θα φέρει το ναυάγιο σε συνδυασμό με τις επενδύσεις σε επικοινωνία για την αποκατάσταση της φήμης της εταιρείας θα στρέψουν αλλού την προσπάθεια του ανθρώπινου δυναμικού της.
Θα πρέπει επίσης να εξακριβωθούν οι προθέσεις, υπό τις νέες συνθήκες, της Royal Caribbean, η οποία έχει δηλώσει επισήμως στην ελληνική κυβέρνηση πως θέλει να επενδύσει σε υποδομές στο Ηράκλειο, τοποθετώντας στην οικονομία του νησιού, όπως ισχυρίζονται τα στελέχη της, 60 εκατομμύρια ευρώ.
Who is who
Για την Costa Cruises που έχει την έδρα της στην Γένοβα της Ιταλίας οι εξελίξεις θα είναι ραγδαίες. Η Costa Cruises είναι ένα από τα brands του επιχειρηματία Micky Arison, ο οποίος ηγείται της πολυμετοχικής Carnival Corp. Η Carnival είναι η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου στον πλανήτη με περισσότερα από 100 πλοία. Η θυγατρική της Costa Cruises ήλεγχε μέχρι αυτό το σαββατοκύριακο 15 και στο εξής 14 κρουαζιερόπλοια, ενώ έχει δύο ακόμα υπό ναυπήγηση τα οποία αναμένεται να παραδοθούν αργότερα φέτος. Η ετήσια λειτουργία της Costa στηρίζεται από 1,5 εκατομμύριο πελάτες ενώ απασχολεί στην θάλασσα και στην ξηρά σχεδόν 20.000 άτομα.
Πάνω από τα $600 εκατ. ο λογαριασμός
Η κάλυψη για αστική και άλλες ευθύνες (protection and indemnity) του στόλου της Carnival Corp παρέχεται από την Steamship Mutual και την Standard. Όμως σύμφωνα με παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς έχει απαλλαγή στα 10 εκατομμύρια που σημαίνει ότι τόσα θα βάλει, κατ’ ελάχιστον, από την τσέπη της.
Η αξία του πλοίου Costa Concordia είναι ασφαλισμένη με τον όμιλο RSA του Λονδίνου, την πρώην Royal & Sun Alliance, και το ασφαλισμένο κεφάλαιο είναι της τάξης των 600 εκατομμυρίων δολαρίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου