Κυριακή 5 Μαΐου 2013

Σπεύδουν για ΤΡΑΙΝΟΣΕ-αεροδρόμια Κινέζοι, Γάλλοι και Ρώσοι

 

Σπεύδουν για ΤΡΑΙΝΟΣΕ-αεροδρόμια Κινέζοι, Γάλλοι και Ρώσοι
Με τρία... «ισχυρά χαρτιά» στα χέρια της αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα τη διαγωνιστική διαδικασία για τις αποκρατικοποιήσεις του τομέα Μεταφορών η ελληνική κυβέρνηση. Οι ελληνικές εταιρείες που το Δημόσιο έχει βάλει «πωλητήριο» προσελκύουν τα... βλέμματα διεθνών κολοσσών από την Κίνα, τη Ρωσία και τη Γαλλία.

«Φιλέτα» όπως ο Διεθνής Αερολιμένα Αθηνών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ROSCO, αλλά και τα ελληνικά αεροδρόμια, προσελκύουν ηχηρά ονόματα για τους διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν τον Ιούνιο από το ΤΑΙΠΕΔ, διαμορφώνοντας αισιόδοξο κλίμα για την τελική κατάληξη.

Το εκτεταμένο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που βρίσκεται σε εξέλιξη και περιλαμβάνει εταιρείες όπως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, τα περιφερειακά αεροδρόμια, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα ΕΛΤΑ έχουν τραβήξει την προσοχή funts και εταιρειών ήδη καταξιωμένων στη διεθνή αγορά ανατρέποντας το αρνητικό κλίμα των τελευταίων μηνών και δίνοντας «ψήφο εμπιστοσύνης» στην ελληνική αγορά.

Σπεύδουν για ΤΡΑΙΝΟΣΕ-αεροδρόμια Κινέζοι, Γάλλοι και Ρώσοι

Δεν είναι τυχαίο ότι οι εκπρόσωποι των Κινέζων που έχουν στραμμένο το βλέμμα προς το αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος« αλλά και τα περιφερειακά αεροδρόμια είχαν επαφές ακόμα και με τον ίδιο τον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά θέλοντας να βάλουν... «υποψηφιότητα» στους σχετικούς διαγωνισμούς.

Την ίδια στιγμή ο Ρώσος και ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών σε συναντήσεις τις τελευταίες εβδομάδες με τον υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη δεν έκρυψαν το ενδιαφέρον εταιρειών από τη χώρα τους για τις αποκρατικοποιήσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των περιφερειακών αεροδρομίων.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Σπεύδουν για ΤΡΑΙΝΟΣΕ-αεροδρόμια Κινέζοι, Γάλλοι και Ρώσοι
Στο επίκεντρο γαλλικών, ρωσικών αλλά και αμερικανικών funds βρίσκεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ROSCO. Ο διαγωνισμός για την επιλογή στρατηγικού συμμάχου στην εταιρεία που πραγματοποιεί τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές θα προκηρυχθεί έως το τέλος Ιουνίου. Η αλλαγή της εικόνας της εταιρείας η οποία πέρυσι παρουσίασε πάνω από 269 χιλ. ευρώ καθαρά κέρδη, ενώ τα κέρδη πριν από προβλέψεις και αποσβέσεις διαμορφώθηκαν σε 1,2 εκατ. ευρώ, αλλά και η συμφωνία με την Cosco και την HP έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον της διεθνούς αγοράς.


Ο επενδυτής πάντως που αναζητά το Ταμείο θα πρέπει να έχει όχι μόνο κεφάλαια αλλά πείρα και στρατηγική στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Οι μετοχές της εταιρείας έχουν ήδη μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων.

Παράλληλα οι άγονες σιδηροδρομικές γραμμές που επιδοτούνται με 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο για την επόμενη πενταετία, αλλά και τα ακίνητα αξίας 110 εκατ. ευρώ που μεταβιβάζονται στην εταιρεία, αποτελούν μία αξιοζήλευτη «προίκα» για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι Γάλλοι
Τα σχέδια γαλλικών εταιρειών να συμμετέχουν στις αποκρατικοποιήσεις του σιδηρόδρομου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO γνωστοποίησε ο Γάλλος υπουργός Frederic Cuvillier.
Σε πρόσφατη επίσκεψή τους στη χώρα μας αναφέρθηκε στη συμμετοχή γαλλικών εταιρειών σε όλους τους σχετικούς διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Συγκεκριμένα, ο Γάλλος υπουργός, η επίσκεψη του οποίου αποτελεί συνέχεια της επίσκεψης του Γάλλου προέδρου Φρανσουά Ολάντ, τόνισε χαρακτηριστικά ότι «η πολιτική της ελπίδας στρέφεται στο μέλλον και στη συνεργασία των δύο χωρών στα μεγάλα έργα». Εγινε μάλιστα ακόμα πιο συγκεκριμένος υπογραμμίζοντας ότι το γαλλικό ενδιαφέρον περιλαμβάνει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της οποίας θα συμμετάσχουν οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι (SNCF). Στο παρελθόν η SNCF είχαν ενδιαφερθεί κυρίως για τη θέση συμβούλου ασφαλείας στον ΟΣΕ, την υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων υποδομής σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ και σε συνδυασμό με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ.

Τον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ROSCO (εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού), στον οποίο αναμένεται να συμμετάσχει η Alstom. Ήδη έχει προηγηθεί επίσκεψη αντιπροσωπείας της γαλλικής εταιρείας. Στην Rosco άλλωστε ενδέχεται να μεταφερθεί στο μέλλον και η συντήρηση, επισκευή και ανακατασκευή υλικού όλων των μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, τραμ). Τα ετήσια σταθερά εγγυημένα έσοδα μόνο από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανέρχονται σε 40 εκατ. ευρώ, ενώ εάν προστεθούν και τα υπόλοιπα μέσα, θα είναι πολύ μεγαλύτερα.

Οι δύο διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν τον Ιούνιο από το ΤΑΙΠΕΔ.
Οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι έχουν παλαιότερη εμπειρία στην Ελλάδα από την ενασχόλησή τους με τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Το διάστημα 2003 - 2006 οι Γάλλοι της RATP (εταιρεία διαχείρισης του παρισινού μετρό) παρείχαν συμβουλευτικές υπηρεσίες στον προαστιακό Αθηνών.

Οι Ρώσοι
Λίγες ημέρες νωρίτερα ο υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας Μαξίμ Σοκόλοφ είχε εκφράσει το ενδιαφέρον εταιρειών της χώρας του για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο κ. Σοκόλοφ είχε επισημάνει ότι «είχαμε κάποιες διαπραγματεύσεις για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης είναι να πάρουμε το ενημερωτικό δελτίο για την επικείμενη προκήρυξη του διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ» συμπληρώνοντας, πάντως, ότι «είναι πολύ νωρίς να αναφερθούμε σε αυτήν τη διαδικασία. Θα πρέπει πρώτα να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και μετά θα δούμε το ενδιαφέρον μας».

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ομάδα υποψηφίων επενδυτών είχε έρθει πριν από πέντε μήνες από τη Μόσχα και «χτένισαν» την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι -η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία του κόσμου- που από το 2011 έχουν κάνει κρούση για εξαγορά ολόκληρου του δικτύου του ΟΣΕ βρέθηκαν στην Αθήνα και έκαναν εξονυχιστικούς ελέγχους στο δίκτυο, στην εταιρεία και στα δρομολόγια.

Και δεν ήταν η πρώτη φορά που οι Ρώσοι δείχνουν το ενδιαφέρον τους για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Τον Απρίλιο του 2012 είχε εκδηλωθεί και πάλι ενδιαφέρον και τότε κύκλοι του υπουργείου Υποδομών υποστήριζαν ότι τυχόν εξαγορά του ΟΣΕ από τους Ρώσους θα αποτελούσε πρωτίστως πολιτική κίνηση και θα γινόταν σε αντάλλαγμα μιας προνομιακής σχέσης της Αθήνας με τη Μόσχα.

Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, οι οποίοι αποτελούν κρατικό μονοπώλιο, απασχολούν 1,2 εκατομμύριο εργαζομένους και το 2010 είχαν κύκλο εργασιών περίπου 30 δισ. ευρώ, EBITDA 3,3 δισ. ευρώ και καθαρό κέρδος 2 δισ. ευρώ. Διαθέτουν το τρίτο μεγαλύτερο δίκτυο στον κόσμο, συνολικού μήκους 85.000 χλμ., το οποίο εκτείνεται από την Ευρώπη ως τον Ειρηνικό Ωκεανό, 519.000 μονάδες τροχαίου υλικού και αποτελούν τον δεύτερο μεγαλύτερο ιδιοκτήτη παγίων στη Ρωσία.
Η περιουσία τους εκτιμάται σε 72 δισ. ευρώ, ενώ παράγουν περίπου το 2,4% του ρωσικού ΑΕΠ. Το 2011 μετέφερε 992,4 εκατομμύρια επιβάτες και 1,2 δισ. τόνους εμπορευμάτων.
ΔΑΑ και περιφερειακά αεροδρόμια
Στο στόχαστρο δύο εταιρειών από την Κίνα μπήκε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αλλά και τα περιφερειακά αεροδρόμια, όπου ήδη έχουν ξεκινήσει να «τρέχουν» οι διαγωνισμοί για την εξεύρεση στρατηγικών συμμάχων. Την ίδια στιγμή και ο γαλλικός κατασκευαστικός Όμιλος Vinci προτίθεται να συμμετάσχει στους διαγωνισμούς για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων.

Εκπρόσωποι του κινέζικου fund Shenzhen Airport και της Freidmann Pacific Asset Management έχουν συναντηθεί τόσο με τον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά όσο και με τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα και τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους.

Η «διπλή» προσπάθεια για μείωση του ποσοστού που κατέχουν τόσο η Hochtief η οποία πουλά τη θυγατρική της Hochtief Airport GmbH, όσο και το Ελληνικό Δημόσιο κάνει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ακόμα πιο ελκυστικό για τους επενδυτές.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται το ενδεχόμενο να συνδυαστούν οι δύο προσπάθειες για μείωση του ποσοστού των δύο μετόχων στο ΔΑΑ.
Μάλιστα με «προίκα» την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Αεροδρομίου Αθηνών κατά 20 χρόνια, η Hochtief προσδοκά να αυξήσει τη διαπραγματευτική της ισχύ για την πώληση της θυγατρικής της Hochtief Airport GmbH.

Σύμφωνα με τη σημερινή μετοχική σύνθεση του ΔΑΑ το ελληνικό δημόσιο κατέχει ποσοστό 55%, η Hochtief AirPort GmbH ποσοστό 26,667%, η Hochtief AirPort Capital GmbH ποσοστό 13,333% και η οικογένεια Κοπελούζου ποσοστό 5%.
Οι Κινέζοι
H Friedmann Pacific Asset Management είναι μία από τις εταιρείες του Fried-mann Pacific Investment (FPI) Group, ενός χρηματοοικονομικού ομίλου με έδρα το Χονγκ Κονγκ που δημιουργήθηκε το 1998 και επενδύει σε έργα εντός και εκτός Κίνας, τα οποία στηρίζονται από τις τοπικές κυβερνήσεις. Η Friedmann Pacific Asset Management δραστηριοποιείται στον χώρο της παροχής υπηρεσιών διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων.

Η Shenzen Airport είναι η εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο του Σεντζέν, ένα από τα μεγαλύτερα βιομηχανικά κέντρα της Κίνας. Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο είναι το πέμπτο της Κίνας σε αριθμό επιβατών και το τέταρτο σε εμπορευματική κίνηση. Σημειωτέον πως το αεροδρόμιο του Σεντζέν είναι 25ο στην παγκόσμια λίστα των αεροδρομίων με βάση την εμπορευματική κίνηση.
Vinci
«Παρών» στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων θα είναι και ο κατασκευαστικός Όμιλος Vinci που προτίθεται να συμμετάσχει στους σχετικούς διαγωνισμούς που έχουν ήδη βγει στον αέρα. Τη σχετική πρόθεση γνωστοποίησε και επίσημα ο Γάλλος υπουργός Frederic Cuvillier στη συνάντησή του με τον κ. Χατζηδάκη. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η γαλλική Vinci (ελέγχει την κοινοπραξία «Γέφυρα» που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου - Αντίρριου) το 2011 υποψήφια για την αγορά του ποσοστού στο ΔΑΑ ήταν και είναι μια εταιρεία που ασχολείται κυρίως με έργα υποδομής, όπως αυτοκινητόδρομοι, αεροδρόμια, σιδηρόδρομοι, πλωτές οδοί, στάδια. Ηδη υπάρχει συνεργασία με τη Hochtief, καθώς συμμετέχουν και οι δύο στις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση των τμημάτων Μαλιακός - Κλειδί και Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα.

Οι Γερμανοί
Επίσης προσφορά είχε καταθέσει και η γερμανική εταιρεία Fraport που διαχειρίζεται και το αεροδρόμιο της Φραγκφούρτης, το τρίτο μεγαλύτερο στην Ε.Ε., μετά το Χίθροου και το Σαρλ Ντε Γκολ. H Fraport συμμετέχει στην εκμετάλλευση 12 διεθνών αεροδρομίων και ανάμεσά τους: Ντακάρ, Καΐρου, Ριάντ, Τζέντας, Νέου Δελχί, Λίμας, Αγίας Πετρούπολης. Η εταιρεία έχει δηλώσει δημόσια το ενδιαφέρον της να τοποθετηθεί στο ελληνικό αεροδρόμιο, το οποίο γνωρίζει καλά, καθώς είχε παράσχει στο κοινοπρακτικό σχήμα με επικεφαλής τη Hochtief τεχνογνωσία για την ανάπτυξη του αεροδρομίου.
Η προίκα των ΕΛΤΑ
Με «προίκα» την καθολική υπηρεσία μέχρι το τέλος του 2028 και την επιδότηση για τις περιοχές του δικτύου που θα χαρακτηριστούν άγονες, η ελληνική κυβέρνηση προχωρεί άμεσα στην ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

Με την ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων, η κυβέρνηση αισιοδοξεί να εισπράξει πολύ περισσότερα από 39 εκατομμύρια ευρώ που προέβλεπε η αρχική αποτίμηση για το 39% του Οργανισμού. Υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης έχουν παραδεχθεί από τα τέλη του 2010 ότι ήδη η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος «από το Post Group του Βελγίου, αλλά και από πολλές άλλες διεθνείς επιχειρήσεις» για την προγραμματισμένη πώληση ποσοστού των ΕΛΤΑ. Αν και το ενδιαφέρον φαίνεται να μην είναι πλέον ιδιαίτερα έντονο για τα ΕΛΤΑ, ωστόσο αναζητούνται και άλλοι υποψήφιοι, ώστε ο διαγωνισμός να βγει στον... αέρα.

Σημειώνεται ότι οι Βέλγοι είχαν ενδιαφερθεί στο παρελθόν για τη θυγατρική των ΕΛΤΑ, Ταχυμεταφορές-ΕΛΤΑ, κατά την προσπάθεια της προηγούμενης κυβέρνησης για είσοδο ιδιώτη στην εταιρεία, η οποία, όμως, δεν προχώρησε.

  • Τα σχέδια γαλλικών εταιρειών να συμμετέχουν στις αποκρατικοποιήσεις του σιδηρόδρομου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO γνωστοποίησε ο Γάλλος υπουργός Frederic Cuvillier, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη χώρα μας
  • Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι -η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία του κόσμου- που από το 2011 έχουν κάνει κρούση για εξαγορά ολόκληρου του δικτύου του ΟΣΕ βρέθηκαν στην Αθήνα και έκαναν εξονυχιστικούς ελέγχους στο δίκτυο, στην εταιρεία και στα δρομολόγια.
πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου