Τρίτη 2 Απριλίου 2013

Θα τα καταφέρει η Cyprus;


Η κρίση που αντιμετωπίζει αυτή την περίοδο η Κύπρος προφανώς και θα έχει αντίκτυπο σε πολλούς τομείς της οικονομίας της, και φυσικά, και στον τομέα της αεροπλοΐας. Θα καταφέρει να επιβιώσει ο εθνικός της αερομεταφορέας, Cyprus Airways; Ποιος ο ρόλος της Ryanair;

Παρά το γεγονός ότι το 2012 ήταν μια δύσκολη χρονιά για την Cyprus Airways (τα ετήσια έσοδά της μειώθηκαν κατά 18%), η επιβατική κίνηση στα διεθνή αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, αυξήθηκε κατά 1,7%, αγγίζοντας τους 7,4 εκατ. επιβάτες.


Η αύξηση αυτή όμως, δεν κατανεμήθηκε ομοιόμορφα μεταξύ των δύο αεροδρομίων. Στο μεν αεροδρόμιο της Λάρνακας σημειώθηκε μείωση της κυκλοφορίας κατά 6%, ενώ σε αυτό της Πάφου, σημειώθηκε αύξηση 26%, κυρίως χάρη στη δημιουργία αεροπορικής βάσης της Ryanair τον Απρίλιο του 2012 .

Από την ένταξή της Κύπρου στην ΕΕ το Μάιο του 2004, ο αριθμός των επιβατών στα δύο διεθνή αεροδρόμια της χώρας έχει αυξηθεί μόλις κατά 11% μέσα σε οκτώ χρόνια. Από τον Μάιο του 2006, η κυπριακή εταιρεία, Hermes Airports Ltd, ανέλαβε τη διαχείριση και τον έλεγχο των δύο αεροδρομίων, κατόπιν σύμβασης 25 ετών με την Δημοκρατία της Κύπρου. Από το 2006, η Hermes έχει δημιουργήσει νέα terminals τόσο στο αεροδρόμιο της Πάφου (Νοέμβριος 2008) όσο και της Λάρνακας (Νοέμβριος 2009). Στις αρχές του 2013, η Hermes διόρισε τον Καναδό Craig Richmond ως τον νέο διευθύνοντα σύμβουλό της, αντικαθιστώντας τον Alfred van der Meer.

Μείζον θέμα η εποχικότητα
Και τα δύο αεροδρόμια υποφέρουν από το θέμα της εποχικότητας και από το γεγονός ότι δίνουν κυρίως έμφαση στην εισερχόμενη κίνηση. Με λιγότερους από ένα εκατομμύριο επιβάτες, η εξερχόμενη κίνηση είναι σχετικά μικρή, και το αεροδρόμιο είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτώμενο από την εισερχόμενη τουριστική κίνηση, γεγονός που εξηγεί και την εποχικότητα.

Σε περίοδο εκτός αιχμής (Αύγουστος-Φεβρουάριος) το πιο υψηλό ποσοστό επιβατικής κίνησης στη Λάρνακα ήταν μόλις 3,7%, τόσο το 2011 όσο και το 2012. Ωστόσο, στην Πάφο το ποσοστό αυτό (για την περίοδο Αυγούστου-Ιανουαρίου) έχει αυξηθεί από το 5,1% το 2011 σε 6,1% το 2012, χάρη στην προσθήκη δρομολογίων από την Ryanair, τα οποία δρομολόγια, ως επί το πλείστον λειτουργούν μόνο κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών αιχμής.

Η Ryanair προσθέτει 5 δρομολόγια προς Πάφο
Η Ryanair άρχισε να εξυπηρετεί την κυπριακή αεροπορική αγορά στα τέλη του 2010, όταν ξεκίνησε να πραγματοποιεί πτήσεις από το αεροδρόμιο Charleroi των Βρυξελλών και από το ισπανικό αεροδρόμιο Girona προς τη Λάρνακα, ενώ έπειτα, ακολούθησαν και δρομολόγια από Μπολόνια και Βέετσε προς Λάρνακα. Στη συνέχεια, τον Ιανουάριο του 2012, η χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία ανακοίνωσε ότι στην Πάφο θα δημιουργηθεί η 50ή βάση της και πως τα δύο αεροσκάφη που θα σταθμεύουν εκεί, θα πραγματοποιούν πτήσεις σε 15 προορισμούς. Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης χειμερινής περιόδου όμως, τα δρομολόγια αυτά μειώθηκαν μόλις σε 4 (Χανιά, Λονδίνο, Μιλάνο και Θεσσαλονίκη), αλλά αυξήθηκαν σε 16 για τη θερινή περίοδο του 2013. Οι πτήσεις προς Φρανκφούρτη, Memmingen, Πίζα και Βενετία, αντικαταστάθηκαν με δρομολόγια προς την Μπολόνια, τις Βρυξέλλες, τη Girona, το Μάντσεστερ και το Βέετσε. Όλοι αυτοί οι νέοι προορισμοί θα εξυπηρετούνται με μία ή δύο πτήσεις την εβδομάδα. Στην περίοδο αιχμής, η Ryanair θα πραγματοποιεί 43 εβδομαδιαίες αναχωρήσεις από την Πάφο αυτό το καλοκαίρι, σε σύγκριση με 46 πριν από ένα χρόνο, ενώ πλέον, δεν θα πραγματοποιεί δρομολόγια προς Λάρνακα.

Τι θα γίνει αν δεν επιβιώσει η Cyprus; 

Ο εθνικός αερομεταφορέας, η Cyprus Airways, είναι σε δεινή οικονομική κατάσταση. Τα έσοδά της για το 2012 μειώθηκαν κατά 18%, ενώ το 2011 τα ετήσια έσοδα της εταιρείας μειώθηκαν κατά 12%. Επίσης, το 2011 πούλησε στην Virgin Atlantic προς 22 εκατ. ευρώ, μερικά από τα δικαιώματα προσγείωσης/απογείωσής της στο αεροδρόμιο του Heathrow. Ο αερομεταφορέας, κατά τα τέλη το 2011, αντικατέστησε δυο αεροσκάφη Α330 με δυο A321, διατηρώντας το μέγεθος του στόλου του σε 11 αεροσκάφη. Ωστόσο, τα A321 πρόκειται να παραδοθούν στην αεροπορική εταιρεία Monarch κάποια στιγμή αυτό το καλοκαίρι, αφήνοντας την Cyprus με έναν στόλο μόλις εννέα αεροσκαφών (δύο A319 και επτά Α320). Τρία από τα Α320 δεν βρίσκονται σε βάση της Κύπρου, αλλά εκτελούν δρομολόγια εσωτερικού στην Ελλάδα.
Αυτό το καλοκαίρι, η αεροπορική εταιρεία σχεδιάζει να πραγματοποιεί μόλις 17 δρομολόγια από τη Λάρνακα προς κυρίως ευρωπαϊκούς προορισμούς, συν προς Βηρυτό (Λίβανος) και Τελ Αβίβ (Ισραήλ). Η Αθήνα (με τρεις πτήσεις την ημέρα) και το Λονδίνο (δύο καθημερινές πτήσεις) αντιπροσωπεύουν το 35% των εβδομαδιαίων προσφερόμενων θέσεων.
Αν η Cyprus Airways κατέρρεε, οι μόνοι προορισμοί που δεν εξυπηρετούνται ήδη από άλλες αεροπορικές εταιρείες είναι το Άμστερνταμ, το Παρίσι, η Ρώμης και το Ηράκλειο. Δεδομένου του πόσο γρήγορα οι αεροπορικές εταιρείες ανταποκρίθηκαν στην κατάρρευση της Malev, μόλις ένα χρόνο πριν, οι επιβάτες είναι απίθανο να μείνουν χωρίς ταξιδιωτικές επιλογές για αυτούς τους προορισμούς.

Νέα δρομολόγια προς Λάρνακα το καλοκαίρι του 2013
Εκτός από τα πέντε νέα δρομολόγια της Ryanair από την Πάφο, και άλλες αεροπορικές εταιρείες σχεδιάζουν νέα δρομολόγια προς Κύπρο από αυτό το καλοκαίρι:
  • Aegean Airlines: προς Κίεβο (2 πτήσεις την εβδομάδα από τις 3 Απριλίου), και προς Λονδίνο (7 πτήσεις την εβδομάδα από τις 31 Μαρτίου).
  • easyJet προς Μιλάνο (2 πτήσεις την εβδομάδα από τις 27 Μαρτίου).
  • Jet2.com προς Ιστ Μίντλαντς (1 πτήση την εβδομάδα από τις 25 Μαΐου).
  • Monarch προς Λιντς / Μπράντφορντ (2 πτήσεις την εβδομάδα από τις 24 Μαρτίου).
  • Wizz Air προς Βουκουρέστι (2 πτήσεις την εβδομάδα από τις 18 Μαΐου), Σόφια (1 πτήση την εβδομάδα από τις 19 Μαΐου), και Κατοβίτσε (1 πτήση την εβδομάδα από τις 30 Μαΐου).
Όλες αυτές οι πτήσεις θα εξυπηρετούν τη Λάρνακα. Τρία από τα δρομολόγια είναι σε αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου, τέσσερα σε προορισμούς της Κεντρικής / Ανατολικής Ευρώπης και ένα στην Ιταλία.

πηγή: airnews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου